пʼятниця, 29 січня 2016 р.

Геометрія-це феномен загальнолюдської культури,що є носієм методу пізнання світу.
Світ геометрії оточує нас від самого народження.
Адже все,що ми бачимо навколо нас:будинок(паралелепіпед),колесо(коло),вікно(прямокутник),-так чи інакше пов'язано з геометрією. Геометрія-це не тільки розділ математики,шкільний предмет,це насамперед наука,яку використовуємо у повсякденному житті.Скажіть ви часто застосовуєте в реальному житті формули скороченого множення,інтеграли,логарифми?А знаходити площу,об'єм,проводити паралельні або перпендикулярні прямі доводиться людині не раз (і навіть тій,яка не має вищої освіти!)Переступаючи поріг школи,дитина вже має певні геометричні уявлення.Дитина-дошкільник багато знає і вміє робити своїми руками:конструювати,ліпити,малювати.Саме на цей час припадає"пік геометричної активності"Навчання геометрії в початковій школі зводиться в основному до вимірювальної діяльності і частково задовольняє потребу
щодо формування практичних вимірювальних навичок,але не вирішує задачу розвитку просторового мислення в широкому розумінні.Проте формування просторового мислення дитини є найважливішою частиною його інтелектуального розвитку в цілому.
Геометрія-чудова країна.
Все є в цій країні,і таке цікаве житя, якого немає ні в одній галузі науки.Чому?Геометрію утворюють такі різні фігури і стільки вони мають елементів,властивостей,що в інших науках виникає заздрість,але заздрість здорова,адже всі знають,що Геометрія-велика трудівниця.Постійно і плідно працюють всі її фігури від найпростіших до найскладніших.А що відбувається у кожній фігурі?Цікаво дізнатися?Так вирушимо на екскурсію в одну з таких фігур.
Звичайний трикутник.
Трикутник,як і кожна фігура,є фортецею,де сторони-стіни,вершини-сторожові вежі.Усі точки трикутника мешкають у цій фортеці. На жаль,точки не можуть вийти з фортеці,але вони звикли до такого життя і дуже раділи, коли відбувалося щонебудь в їх маленькому княжестві.Що робили точки? Вонививчали свої властивості і пропонували їх для розв'язування задач,побудови будь-яких елементів у трикутнику.Наприклад,зібралися усі точки, рівновіддалені від двох сторін трикутника,і виявили,що всі вони лежать на одному відрізку,на чудовому відрізку-бісектрисі кута трикутника.Ось така чудова родина виявилася.І таких родин було аж три.Усі точки бісектриси пишалися такою властивістю:от ми які!Одна точка,що мешкала одразу на трьох бісектрисах,вважала себе головною серед інших точок.І на то була причина:вона була центром вписаного кола.Але й інші точки мали багато цікавих властивостей.І знайшлися такі,що довели:вони теж відносяться до головних точок.Це точки,які були одночасно точками бісектрис і сторін трикутника.Що цікавого було у цих точках?Вони ділили сторону на відрізки, пропорційні до двох інших сторін.І таке чудове відношення зберігалося на кожній стороні трикутника.Інші точки трикутника подивилися,як дружно працюють точки бісектрис,і почали шукати чудові властивості у своїй родині,щоб довести-вони також дуже корисні.Відомо,хто шукає,той завжди знаходить.Не вірите?Точки медіан знайшли, що всі три медіани трикутника перетинаються в одній точці.І не тільки перетинаються,а ще і діляться у сталому відношенні 2:1,починаючи від вершини.Точки висот також шукали чудову властивість і довели,що їх продовження також мають спільну точку перетину.Довжина висоти використовується для знаходження площі, сторін,кутів.
Піраміда.
Здійснимо коротку екскурсію до Стародавнього Єгипту(2900-2700рр. до н.е.)На лівому березі Нілу,край пустелі Сахари,стоять знамениті єгипетські піраміди-кам'яні гробниці фараонів.Піраміди здавна вважалися одним із семи чудес світу.Єгиптяни склали приказку"Усе на світі боїться часу,а час боїться пірамід".Три найвищі піраміди-це піраміди фараонів Хеопса,Хефрена і Мікеріна.
Мікеріна 2.jpg
Мікеріна jpg.jpg
Хеопса jpg.jpg
Хеф.Мік.Хеоп..jpg
Хефрена 1jpg.jpg
Хефрена 2jpg.jpg
Хеопса.jpg
Хефрена 3.jpg
Людей здавна вражали їх велетенські розміри .Висота найбільшої з них-піраміда Хеопса,яку будували 30 років,має висоту 146 метрів(вища від сорокаповерхового будинку).Площа кожної грані дорівнює квадрату її висоти. Щоб обійти піраміду, треба пройти цілий кілометр! Ще вдавнину піраміду вважали кам’яною математичною загадкою. Її чотири грані орієнтовано за чотирма сторонами світу,а висота становить одну мільярдну частину відстані від Землі до Сонця.
…І кожна цегла,статуя,колона,
мережечка , різьба і малювання
«Мене створив єгипетський народ
і тим навік своє імення вставив».
Так переклала напис на руїні піраміди Леся Українка.
Людей завжди цікавило,що є основою краси, порядку,гармонії,чому деякі предмети, створені як природою,так і людиною,привертають увагу,милують око і навіть викликають захоплення?
Приблизно сто років тому провели такий експеримент. Намалювали десять різних прямокутників. Кожному опитуваному запропонували обрати серед них один найприємніший для очей. У цьому «конкурсі краси»з великим відривом «переміг» прямокутник , відношення сторін якого дорівнює 5/8. І це не випадково! Адже ще в давнину з цим відношенням (а точніше, з числом 0,618) люди пов’язали своє уявлення про красу і гармонію. Грецькі скульптори добре знали про відповідність правильних пропорцій людського тіла цьому магічному числу. І недаремно античні зодчі використовували його у своїх бесмертних творіннях. Так відношення висоти Парфенона до його довжини дорівнює 0,618. Геній епохи Відродження Леонардо да Вінчі вважав, що з багатьох відношень, які використовує творець, існує одне, єдине і неповторне. Саме його він назвав «золотим перерізом».
Монна Ліза.jpg
Храм Парфенон.jpg
Венера Мілоська.jpg
Парфенон.jpg
Важливість геометрії.

Заняття геометрією сприяють розвитку інтуїції,уяви. Під час навчання геометрії є великі можливості для емоційного,естетичного та духовного розвитку дитини. Варто широко використовувати твори майстрів образотворчого мистецтва, графіків, зодчих, ілюструючи на них ті чи інші геометричні закономірності.Доцільною є також організація різноманітної геометричної діяльності ( спостереження, експериментування, конструювання тощо),у результаті якої учні самостійно добувають геометричні знання та розвивають такі спеціальні якості,як інтуіцію уяву, окомір.
Розвинута просторова уява необхідна й інженеру, і дизайнеру, і економісту, і математику. Взагалі важко назвати галузь, де вона була б зайвою. Геометричне мислення в своїй основі є різновидом образного, чуттєвого мислення. Звідси випливає важливість геометрії в безпосередньо-фізіологічному розумінні, особливо для дітей. 

Немає коментарів:

Дописати коментар