неділя, 8 січня 2017 р.

Поради батькам щодо мотивації дитини


Мотивація до навчальної діяльності на практиці.

Основний мотив- РАДІСТЬ НАВЧАТИСЯ!
Процес мотивації - це щоденна робота дорослих, в першу чергу батьків.
1) З’ясувати, що є причиною низької мотивації: невміння вчитися або помилки виховного характеру.Дорослі часто говорять дітям про те, що «ти не будеш вчитися – станеш двірником».Така далека перспектива ніяк не впливає на мотивацію до навчання. Дитину цікавить найближча перспектива.  Труднощі у навчанні формують небажання вчитися у тих, кого батьки не привчили їх долати. Як правило, такі діти не люблять вчитися. Причиною відсутності мотивації може бути і минулий невдалий досвід (два рази не вийшло, третій раз не буду і намагатися). Батькам необхідно вчити дитину «не здаватися», а продовжувати прагнути до результату, вірити в себе і свої сили і тоді результат не змусить себе чекати.
2) Застосовувати відповідно до причини корекційні заходи: вчити дитину вчитися, якщо не сформовані навички навчальної діяльності , або  виправляти свої виховні помилки, а для початку їх необхідно просто побачити і зізнатися собі, що «я роблю щось не так ».
3) У процесі навчання для дитини важливо, щоб батьки  не лише контролювали процес навчання, а враховували індивідуальні особливості дитини: коли йому краще виконувати за уроки, які уроки робити в першу чергу, коли відпочивати та інше.  Іноді дитина не вміє працювати з текстом – вчіть виділяти головну думку, переказувати. Іноді дитина не може розпочати виконувати  уроки вчасно – привчайте до самоконтролю.
4) Важливо створювати для дитини зону розвитку, а не робити за дитину те, що він може (хоча і з труднощами) зробити сам. Наприклад, не треба показувати, як розв'язувати задачу, виконуючи її замість дитини, а краще створити таку ситуацію, коли хоча б частину завдання дитина робить сама. «Ти старався, молодець. Але ти допустив дві помилки. Знайди їх ». Процес більш тривалий, але більш правильний. При цьому, найчастіше така дитина (замість якої завдання виконують батьки) щосили маніпулює батьками, а батьки і не підозрюють про це. («Мама, тільки ти можеш так дохідливо мені пояснити і показати, як вирішувати таке завдання, ніхто інший не може, навіть вчителька» – маніпуляція чистої води).
5) Дуже важливий момент – оцінювання зробленої роботи батьками і вчителем. Батьки можуть оцінити роботу «Молодець, добре!» (Порівнюючи сьогоднішні результати дитини з вчорашніми), а вчитель, порівнявши результати дитини з класом, оцінить це як «погано». Для уникнення таких випадків, важливо мати постійний контакт зі школою і цікавитися вимогами та критеріями оцінювання. В іншому випадку у свідомості дитини створюється образ ворога – вчителя (батьки хороші – хвалять, вчитель поганий – дорікає). А це породжує відразу до школи, небажання вчитися.
6) Згідно з результатами досліджень, мотивація успіху (і як наслідок, висока навчальна мотивація) формується у дітей в тих сім’ях, де їм надавали допомогу при підвищенні вимог, ставилися до них з теплотою, любов’ю і розумінням. А в тих сім’ях, де був присутній жорсткий нагляд або байдужість, у дитини формувався не мотив досягнення успіху, а мотив уникнення невдачі, що прямо веде до низької навчальної мотивації.
Зверніть увагу на правила успішної мотивації:
-. Візьміть собі за правило: жодне питання дитини не повинен залишатися без відповіді. Ніколи не сперечайтеся від його «чому», незалежно від вашої зайнятості. Докладно і з цікавістю відповідаючи на всі його запитання, ви формуєте в дитини установку, що процес пізнання нового - це цікаво, важливо, і ви, як батьки, це заохочуєте.
-. Підтримуйте всі пізнавальні захоплення дитини. Подобається хімія - купіть енциклопедію з хімії, подобається музика - запишіть в музичну школу. Ходіть разом (це важливо) на публічні лекції, виставки з цікавої дитини тематиці, враховуючи при цьому вік. А після обов'язково обговоріть: які враження, що сподобалося, а що - ні.
- Купуйте автобіографії великих людей в тих областях, які цікавлять вашої дитини. Після прочитання книги обговоріть її. Що зацікавило? Що допомогло досягти успіхів головному герою в професійній діяльності? А ти б так зміг? Чим би ви могли йому допомогти в цьому?
-. Не забувайте, що на дитину великий вплив робить його оточення. Створіть його! Запишіть своє чадо в цікаву секцію або гурток. Дізнайтеся про різні громадські організації, клуби. Ненав'язливо запропонуйте сходити, подивитися.

7) Дуже важливим моментом у навчальній мотивації є адекватна самооцінка дитини. Діти з заниженою самооцінкою недооцінюють свої можливості і знижують навчальну мотивацію, діти із завищеною самооцінкою адекватно не бачать межі своїх здібностей, не звикли бачити і визнавати своїх помилок. Тому, дуже важливо – адекватність самооцінки дитини щодо навчального процесу, в тому числі. Важливо пам’ятати, що в житті є багато значимого, крім академічної успішності – можна прожити з середніми знаннями і бути особистістю. Куди гірше, коли немає позитивного самосприйняття – самооцінка занижена, немає почуття впевненості в собі, поваги до себе як до особистості – спробуйте з таким багажем вижити і добитися життєвого успіху.
8) Важливо заохочувати дитину за гарне навчання. Матеріальне заохочення (гроші за гарні оцінки) часто призводить до досягнення цілі будь якими способами. Хоча для американців платити за навчання – явище цілком нормальне, звичне і часто використовується. Але це палиця з двома кінцями: де гарантія, що через якийсь час дитина буде брати в руки книги тільки за гроші. Тому питання матеріального заохочення дітей за гарне навчання – це те питання, яке кожен батько повинен вирішити для себе самостійно. А ось заохочувати дітей за гарне навчання спільними походами (в цирк, на каток, в боулінг ) цілком прийнятно, крім того попутно батьками вирішується ще одне важливе завдання: цікаве спілкування зі своєю дитиною, задоволення потреби дитини бути частиною сімейної системи .
9) У справі підвищення інтересу дитини до навчального процесу дуже важливий контакт з дитиною і довірча атмосфера. Важливо пояснити дитині, що процес формування вміння вчитися процес тривалий, але необхідний. Для підлітка важливо «Не пиляти», не карати, чи не обіцяти нагород. Потрібен контроль – допомога, а не контроль-тиск. Для підлітка важливо піднімати тему професійного визначення.
10) Не очікуйте негайних успіхів – зніміть з цього приводу «рожеві окуляри». Можуть бути падіння, «топтання» на місці. Але якщо ви будете послідовно і систематично працювати над питанням підвищення навчальної мотивації своєї дитини, то неодмінно буде зліт.

Любов і прийняття – ключ до успіху

Найголовнішим не тільки у плані мотивації на навчання, а й у цілому ключем до успіху у вихованні дитини є прийняття (визнання) її батьками незалежно від того, що вона робить або як поводиться. Дитина, яка росте в атмосфері прийняття, відчуття того, що її люблять і поважають, легше буде приймати нашу точку зору. Наша віра в можливості дитини й допомога в утвердженні її власної віри в себе можуть творити дива. А дитина, яка сповнена віри та впевненості в собі, легше буде долати проблеми та стійкіше протистояти різним негараздам

Немає коментарів:

Дописати коментар